.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خاتمی : هر کس اختیارات فعلی رئیس جمهور را کافی می داند وارد صحنه شود

سید محمد خاتمی اختیارات ریاست جمهوری را در حال حاضر ناکافی خواند و گفت: اگر کسی می تواند با اختیارات موجود به عنوان رئیس جمهوری در اجرای کامل قانون اساسی موفق باشد باید وارد صحنه شود والّا صلاح نیست که بیاید.

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی دفتر سید محمد خاتمی، وی دردیدار با جمعی از نمایندگان انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد سراسر کشور درباره کاندیداتوری خود در انتخابات آتی گفت : در مورد خودم نمی خواهم بگویم که من در انتخابات آتی شرکت می کنم یا خیر؛ بنده دیدگاهها و حرف هایی دارم که در این روزها کم و بیش درباره آنها صحبت کرده ام و ان شاء الله کم کم مسأله را روشن تر خواهم کرد.

خاتمی تاکید کرد : قانون اساسی مبنای نظم ماست که کاملاً با مبانی دینی ما سازگار است. قانون اساسی را خبرگانی تدوین کرده اند که منتخب مردم بوده و با اصرار حضرت امام (ره) قانون تدوین شده را به رفراندوم گذاشتند و این از وجوه بارز اختلاف انقلاب ما با انقلاب های بزرگ دنیا است.

وی افزود: قانون اساسی به عنوان دستاورد بزرگ انقلاب ما است. شرط اصلی من که دردوره قبلی نیزمورد استقبال قرار گرفت، این بود که در چارچوب قانون اساسی حرکت کنم، رئیس جمهوری دو وظیفه مهم دارد: اول اینکه رئیس قوه مجریه است و دوم اینکه مجری قانون اساسی است.

خاتمی خاطر نشان کرد : یکی از دردهای عمده امروز ما این است که قانون اساسی یا نقض شده یا در بسیاری از موارد به آن بی اعتنایی شده است. بنده معتقدم رئیس جمهوری باید در اجرای وظیفه خود به عنوان ناظر اجرای قانون اساسی، ضمانت اجرایی لازم را در اختیار داشته باشد ، من در دوره قبل هم این مسأله را تذکر دادم که ناشی از ضوابطی بود که به طور ناقص درباره حقوق رئیس جمهوری تدوین شده بود.

خاتمی در ادامه افزود: ولی معتقدم اینها کافی نیست؛ من معتقدم که رئیس جمهوری باید بتواند این وظیفه را به خوبی به انجام برساند؛ البته رئیس جمهوری که خود به قانون اساسی معتقد و پای بند باشد.

رئیس جمهور سابق کشور افزود : اگر کسی می تواند با اختیارات موجود به عنوان رئیس جمهوری در اجرای کامل قانون اساسی موفق باشد باید وارد صحنه شود، والّا صلاح نیست که بیاید، شاید کسانی باشند که در حد پایین تری بتوانند کار کنند، بسم الله؛ ما هم برای تغییر و بهبود اوضاع پشت سر آنها خواهیم بود.

خاتمی که درجمع نمایندگان انجمنهای اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد سخن می گفت دربخش دیگری ازسخنانش تاکید کرد:دانشگاه آزاد اسلامی فراز و نشیب های فراوانی داشته و به لطف خداوند از نظر کمی وکیفی امروز در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ وجود انجمن اسلامی و تشکلهای صنفی در دانشگاه آزاد، نشانه پویایی سیاسی و فکری دانشگاهیان است.

وی خاطر نشان کرد: نخستین وظیفه دانشجو علم اندوزی، تحقیق و تلاش برای حل مسأله است. دانشجو باید تفکر حل مسأله داشته باشد؛ هم مسأله را طرح کند و هم قدرت حل آن را به دست آورد.

سید محمد خاتمی در ادامه اظهار داشت: این یک مشکل تاریخی است که در هر مقطع زمانی، جامعه برای بهبود حرکت اجتماعی و افزایش امید به زندگی تنها متوجه افراد می شود. اگر در این سالها در جامعه ما حرکتهایی هم در این رابطه انجام شده، حول محور افراد بوده است، در حالی که باید کوشید محور و مدار حرکت، خود جامعه باشد، جامعه آگاه و با اراده.

وی افزود: همواره یکی از دغدغه های جدی من این بوده که چرا نباید هویت تحرک بخشی به جامعه منتقل شود؟ ما بر آنچه در صد سال گذشته بر این مرز و بوم گذشته آشناییم، بخصوص حادثه بزرگ انقلاب اسلامی که منجر به تحول اساسی در جامعه شد و نظامی را پایه ریزی کرد که در سایه آن مردم احساس هویت و شخصیت و درمان بسیاری از دردهای خود را در پناه این انقلاب و نظام یافته و بسیاری از مطالبات تاریخی خود را به دست آورند.

رئیس جمهور سابق ایران سپس درباره نقش دین در عرصه سیاسی و اجتماعی گفت: در اینکه عمق جامعه ما دینی است نباید تردید کرد ، ریشه فرهنگ و هویت ما دینی است به همین دلیل نمی توان دین را کنار گذاشت.

وی ادامه داد : علاوه بر این دین ما پیروان خود را به حضور در عرصه حیات اجتماعی فراخوانده است، لذا نمی شود در عرصه سیاسی و اجتماعی حرکتی بیگانه با دین یا در تقابل با آن انجام شود.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش گفت ، باید دید آیا آنقدر که به ظواهر توجه می شود، به باطن جامعه که همانا اخلاق است و به امنیتی که ریشه در اعتماد و رضایت مردم از حاکمان دارد توجه می شود؟ آیا ما در چنین جامعه ای بسر می بریم؟ اگر اینگونه نیست باید نگران بود و خواستار تغییر روش ها شد.

سید محمد خاتمی با اشاره به اینکه ایران و انقلاب قوی تر از آن است که با بعضی انحرافات از بین برود گفت : باید واقع بینانه قضایا را دید ، البته این وضع، وضع مناسب ایران و جامعه ایرانی نیست و باید تغییر کند. اگر کسی در این رابطه حرف می زند قصد تضعیف ندارد، چه خوب بود کسانی که مورد اعتماد مردم قرار گرفته اند، خودشان متوجه قضایا باشند و با برنامه های درست تری مسیر را طی کنند.

وی گفت : اگر انتقادی از سر دلسوزی می شود یا حرفی به زبان می آید نباید لجاجت کرد. باید اعتماد از دست رفته مردم را مجدداً جلب نمود. بدون شک این امر برای آینده خودشان و جامعه بهتر است.

خاتمی ادامه داد : برای رفع مشکلات همه باید در عرصه حاضر باشند. هر گامی که در زمینه استفاده از منابع مادی و معنوی ایران به نفع آبادانی،پیشرفت و سربلندی کشور برداشته شود و قدمی به سوی پاسخگویی به نیازهای به حق مردم باشد گام مثبتی است که همه ما باید به سمت آن حرکت کنیم.

پیش از سخنان وی، چند نفر از دانشجویان ضمن طرح دیدگاه های خود، دغدغه های جامعه دانشجویی کشور را درباره وضعیت دانشگاه ها و فعالیتهای دانشجویان و اوضاع کشور مطرح کردند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 3.245 seconds.